av Charlotte Myrbråten sist endret 2024-01-03T14:55:10+02:00
AKI er glade for å kunne invitere til foredrag med Bård Wormdal. Gjennom mange år som journalist har han gjort en stor jobb med å belyse det omfattende samrøret mellom de hemmelige tjenestene i Norge og USA. Arrangør: Antikrigsiniativet.
Tirsdag 23. januar 18:00
Hovedbiblioteket, Auditoriet

95139006
Han har nylig gitt ut boken «Spionkrigen. Det hemmelige spionsamarbeidet mellom Norge og USA» til meget gode anmeldelser. Etterretningstjenesten ville selv påvirke innholdet i boken. « - De truet med rettssak. Det er tydelig at de ikke vil at jeg skal rote i informasjon de vil holde hemmelig», sa Wormdal til Dagbladet.
Norge er en stormakt når det kommer til militær etterretning, og en av de viktigste samarbeidspartnerne for USA. Ved hjelp av nye kilder, samtaler med tidligere operatører og lekkede dokumenter, viser Bård Wormdal hvordan norsk etterretning kan overvåke både fiendtlig aktivitet og vanlige nordmenn. Virksomheten drives av Norge, men er i stor grad finansiert av USA og tjener amerikanske interesser, trolig mer enn norske.

Etterretningssamarbeidet styres av de såkalte NORUSA-avtalene, bilaterale avtaler mellom Norge og USA som er inngått fra 1952 og utover. Disse avtalene er så hemmelige at svært få kjente til at de i det hele tatt eksisterte, inkludert Stortinget.
Her vil du kunne kjøpe boken direkte fra forfatteren og stille spørsmål til en av de som vet mest om dette skjulte kapittelet i nyere norsk historie.

Fra før har Wormdal gitt ut to bøker med beslektet tematikk: «Satellittkrigen. Norges militarisering av polområdene og verdensrommet» (2011) og «Spionbasen. Den ukjente historien om CIA og NSA i Norge» (2015).

Foredraget holdes i Auditoriet og det er gratis adgang.

Bård Wormdal om det hemmelige spionsamarbeidet mellom USA og Norge

• Tirsdag 23. januar
  • Hovedbiblioteket, Auditoriet

Foredraget holdes i Auditoriet og det er gratis adgang.