av EON sist endret 2024-10-28T09:55:12+01:00
  • Bergensminne: Minner om Møhlenpris. Ved Memoar
  • 2024-11-05T18:00:00+01:00
  • 2024-11-05T19:30:00+01:00
  • Ada Freng og Aleksandra Ivashkevich kommer til Bergensminne 5/11 for å fortelle om livet og butikkene på Møhlenpris før i tiden. I nærmere to år har de intervjuet folk, søkt i kilder, studert kart, tegninger og bøker på jakt etter historier om butikkene på Møhlenpris, om innehaverne og kundene og hvordan de levde her i dette lille lokalsamfunnet.
Tirsdag 5. november 18:00
Hovedbiblioteket, Auditoriet

Kom og få med deg en interessant lokalhistorie fra den gang Møhlenpris var et lite samfunn med butikker for alt man måtte trenge. Ada er leder av Sydneshalvøyen kulturhistoriske lag og Aleksandra er arkitekt. I løpet av oktober kommer de to med boken Minner om Møhlenpris. Historier om små butikker og store forandringer. Det er folkene som har levd her som kan fortelle hva de husker fra livet inne i og utenfor disse bygningene. Hvem de traff, hvor de handlet, gatene de gikk i og lekte i. De kan fortelle om møter mellom mennesker, om drømmer og lengsler og hverdagslige oppgaver.

"Bergensminne" er et samarbeid mellom Memoar og Bergen off. Bibliotek, om formidling av muntlig historie gjennom dybdeintervju med ";vanlige folk". Intervjuere tirsdag 5 november blir Arve Johs. Nilsen og Kari Thorkildsen. Arrangementet blir i Auditoriet i underetasjen på Bergen off. Bibliotek. Det er gratis - og alle er velkomne!

Bergensminne: Minner om Møhlenpris. Ved Memoar