av Camilla Grindheim Larsen sist endret 2024-08-28T14:06:35+02:00
Herlige Thure Erik Lund kommer til Bergen med et nyskrevet foredrag i bagasjen. Det er alltid en begivenhet!
Tirsdag 8. oktober 18:00
Hovedbiblioteket, UROM

Charlotte Myrbråten
Lund er i følge seg selv støkt fast i et merkelig livsens litterært løp, som han mer eller mindre har gitt opp i å prøve å vri seg unna, dette med natur, teknologi, og språk. For ofte spør han seg selv: er språk natur, eller en teknologisk innretning?

Thure Erik Lund, norsk forfatter.
Hans sterkt eksperimentelle prosa bærer blant annet preg av hans naturvitenskapelige interesser.

Romanen Tanger (1992) innbrakte ham Tarjei Vesaas' debutantpris. Senere utgivelser er Leiegården (1994), som ble norsk vinner i en skandinavisk romankonkurranse, Zalep (1995) og syklusen Grøftetildragelsesmysteriet (1999), Compromateria (2002), Elvestengfolket (2003) og Uranophilia (2005, Kritikerprisen). Til sammen plasserer disse utgivelsene Thure Erik Lund i fremste rekke blant samtidige norske prosaforfattere.

Romanen Inn (2006) handler blant annet om en desillusjonert og uføretrygdet lærer. I Straahlbox (2010) viser han igjen sin nyskapende ytringsform.
Lund har også gitt ut essaysamlingene Om naturen (2000) og Forgreininger (2003).
I 2009 fikk han Doblougprisen og Aschehougprisen. (Store norske leksikon).

Digital beredskap #3: Foredrag med Thure Erik Lund

• Tirsdag 8. oktober
  • Hovedbiblioteket, UROM

Thure Erik Lund, norsk forfatter.

I 2009 fikk han Doblougprisen og Aschehougprisen. (Store norske leksikon).