av Robin Van de Walle sist endret 2024-02-03T13:28:37+02:00
Da billigboka kom til Norge på slutten av 50-tallet, ble bokbransjen endret for alltid.
Onsdag 13. mars 18:00
Hovedbiblioteket, Vårt Vestland, 2. etg

Fakkelen er tent! Den norske billigbokrevolusjonen (2022) ser Tor Eystein Øverås på historien bak billigbokens vekst og fall.

13. mars kommer han til biblioteket for en samtale om hva billigbøkene har betydd for norsk bokbransje og norsk offentlighet.

Det britiske forlagshuset Penguin revolusjonerte bokbransjen da de i 1935 lanserte kvalitetslitteratur i paperback-format. Mot slutten av 1950-tallet fulgte Norge opp med den såkalte kvalitetsbilligboka. I rask rekkefølge introduserte Gyldendal den ikoniske Fakkel-serien i 1961, tett fulgt av Lanterne-serien i 1962. To år senere kastet forlaget Pax seg med i dansen.

Felles for disse seriene var at kvalitetslitteratur innpakket i banebrytende design vant frem over underholdningslitteratur. Slik fikk de store ungdomskullene etter krigen tilgang på alt fra Camus og Sartre til Einstein, Brecht og Marx til en billig penge. Slik kom kvalitetsbilligboken til å spille en viktig rolle i utdanningseksplosjonen og studentopprøret.

Den norske billigbokrevolusjonen: Samtale med Tor Eystein Øverås

• Onsdag 13. mars