av Hanne Sæverås sist endret 2024-10-16T13:37:29+02:00
  • Hvordan løser vi den økende ensomheten? Panelsamtale om utenforskap
  • 2024-10-22T18:00:00+02:00
  • 2024-10-22T20:00:00+02:00
  • Utenforskap er et utfordrende og sammensatt samfunnsproblem som trenger både politisk prioritering og konkrete satsninger. I kjernen av dette finner man ensomheten og savnet etter sosiale relasjoner. Blant ungdom og unge voksne har ensomhet økt kraftig i senere år, og har steget parallelt med en økning i psykiske vansker. Hvordan kan man motarbeide denne skremmende utviklingen?
Tirsdag 22. oktober 18:00
Hovedbiblioteket, Amalies Hage
Med dokumentaren PET FARM som bakteppe har vi invitert Reidar Digranes, byråd i Bergen, Tonje Fyhn, forsker på utenforskap, Anette Lindtner, leder for PitStop Bergen, og Finn Walther, regissøren bak filmen, til en panelsamtale for å diskutere denne problemstillingen. Fauzia Hussain-Wiik fra LO Bergen og omland er ordstyrer.

Panelsamtalen arrangeres av Walther Bros, i samarbeid med LO Bergen og omegn og Bergen Internasjonale Filmfestival. Det vil vises klipp fra PET FARM under arrangementet.

Gratis inngang.

Etter panelsamtalen tar vi diskusjonen videre til en uformell mingling på biblioteket der vi byr på et glass så lenge det rekker.

Vi har samlet representanter fra politikken, forskningen og grasrota for å diskutere denne problemstillingen, og i panelet finner man:
Reidar Digranes er byråd i Bergen Kommune for næring, kultur og idrett og lokallagsleder for Bergen Senterparti. En av hans uttalte hjertesaker er forebygging av utenforskap. Tonje Fyhn er avdelingsleder for Velferd, arbeid og helse ved forskningsinstituttet NORCE, og har utenforskap som sitt spesialfelt. Anette Lindtner er leder for PitStop Bergen, en non-profit organisasjon som tilbyr løsninger for bekjempe utenforskap i Bergen i samarbeid med det offentlige. Finn Walther er regissøren bak dokumentarfilmen PET FARM. Utenforskap som tematikk er en rød tråd i flere av hans filmer.
Fauzia Hussain-Wiik er kveldens ordstyrer. Til daglig er hun styreleder i LO Bergen og omland, samt bystyremedlem i Bergen for Arbeiderpartiet og leder for Fagforbundet Helse Bergen.

PET FARM følger Joakim og hans kamp for å hindre at myndighetene avliver revene hans, og viser hvordan motgangen sliter på både den fysiske og den psykiske helsen. Med sin åpenhjertige hovedperson og en overflod av sjarmerende rever, er PET FARM en sår og ærlig film om ensomhet, firkantet byråkrati og menneskets grunnleggende behov for kontakt med andre mennesker, som utfordrer vedtatte sannheter om oppdrett av ville dyr.

PET FARM verdenspremiere - nominert til prisen for Beste Norske Dokumentar
Bergen Internasjonale Filmfestival

Lørdag 19. oktober kl. 19:00 (LUX 4)
Filmen vises også mandag 21. oktober kl. 20:45 (KP 12)