av Charlotte Myrbråten sist endret 2024-02-07T12:48:49+02:00
Velkommen til foredrag med litteraturforsker, litteraturkritiker, essayist og oversetter Arild Linneberg.
Torsdag 11. april 18:00
Hovedbiblioteket, Amalies hage

Foredrag med Arild Linneberg.

I et berømt brev fra 1888 snakker marxisten Friedrich Engels om «realismens seier» hos romanforfatteren Honoré de Balzac. Gjennom Balzacs storslåtte romaner får vi et panorama over det franske samfunnet og dets klassekonflikter.

Men det finnes også andre kunstformer med et sosialt perspektiv. Dadaisme, surrealisme, happenings, performancekunst og spektakulære show. Revy, kabaret og underholdningsteater etableres også i Norge som «seriøs underholdningskunst» for over hundre år sida. Bokken Lasson grunnla Chat Noir i 1912, og i den radikale arbeiderbevegelsen på 1920-tallet skapte blant andre Rudolf Nilsen og Ella Hval et alternativt teater. Revy og revolusjon er stikkordet til en tradisjon som kobler avantgarde og folkelighet.

Klasse, kultur og kapital: Revyer og revolusjoner. Avantgardisk underholdning

• Torsdag 11. april
  • Hovedbiblioteket, Amalies hage
Foredrag med Arild Linneberg.