av EON sist endret 2024-08-13T10:10:46+02:00
KODE gjør oss bedre kjent med kunstsamleren Rasmus Meyer i forbindelse med 100 års-jubileet for bygningen som huser hans rike samling.
Tirsdag 26. november 12:00
Hovedbiblioteket, Auditoriet

I 2024 er det 100 år siden Rasmus Meyers samlinger åpnet for publikum. Kunsthistorikere Frode Sandvik og Sindre Viulsrød, begge fra Kode, gjør oss bedre kjent med en av våre fremste kunst- og arkitekturskatter. Bygget, som er oppkalt etter samleren og tegnet av Ole Landmark, huser en av landets viktigste kunstsamlinger. Samtidig er arkitekturen et unikt sammensurium av internasjonale impulser og vestlandsk byggeskikk.

Hvorfor ser det ut som det gjør? Hvordan påvirker arkitekturen kunsten og vice versa?

Frode Sandvik (f. 1976) har hovedfag i kunsthistorie fra Universitetet i Oslo og jobber som kurator ved Kode, med hovedansvar for museets samling av moderne kunst.

Sindre Nordås Viulsrød (f. 1992) har mastergrad i kunsthistorie fra Universitetet i Bergen med vekt på, blant annet, monumentalarkitektur. Han jobber som formidler hos Kode.

Litterær lunsj: KODE presenterer Rasmus Meyer og hans samlinger

• Tirsdag 26. november