av EON sist endret 2024-01-17T14:11:48+02:00
Velkommen til et møte i toner, ord og bilder med Edvard Grieg, hans bestevenner Beyer og Röntgen og deres mange sommerturer til Jotunheimens Gjendine Slålien. Hun som guidet dronninger, var hedersgjest under festspillene og som nederlandske Röntgen fridde til.
Tirsdag 27. februar 12:00
Hovedbiblioteket, Auditoriet

"Den som ikke har sett Grieg i høyfjellet ved en slik anledning, kjenner ham ikke virkelig, fri for alle legemlige hemninger, til full utfoldelse…", skriver Julius Röntgen. Når den musikalske Griegtrioen hører 19 år gamle Gjendine synge første gang, lyder det: «Slik hun sang den, gjorde den et vidunderlig inntrykk…». Gjendines mange sanger har preget Griegs musikk. Mange av folkevisene i Griegs opus 66 stammer fra unge Gjendine. Noen av disse vil vi høre under det musikalske foredraget formidlet av pianisten Audun Kayser.

Gro Hartun og Lill Vibe Simonsen har gått i musikkvennenes spor til Gjendine. De har møtt Gjendines etterkommere og fått se og avfotografere mange av hennes private bilder og postkort/brev.

Sporsøkerne Hartun og Simonsen har begge vært lærere i den videregående skole, mens Audun Kayser har vært amanuensis ved Norges Musikkhøyskole, intendant ved Troldhaugen og professor ved Griegakademiet.

Litterær lunsj: Med Grieg i toner, ord og bilder til hans Gjendine i Jotunheimen.

• Tirsdag 27. februar
  • Hovedbiblioteket, Auditoriet