av Charlotte Myrbråten sist endret 2024-09-14T11:00:22+02:00
Onsdag 16. oktober 12:00
Hovedbiblioteket, Auditoriet

95139006

Svaret er ja, noe en bok på 350 sider dokumenterer. Her fikk to familier etablere seg i 1814 for å drive sine utpinte småbruk. Her ble det i 1896 åpnet en «Legeplads for børn», som idrettsfolkene fort gjorde til sin og som like fort ble arena for flere norgesmesterskap i friidrett. Her ble det som omtales som Nordens eldste friidrettsanlegg i kontinuerlig bruk, åpnet i 1924. Her etablerte tyskerne seg kort etter invasjonen i 1940. Og her, i Skansemyrens historie, speiles også en kommune som alltid manglet penger, aldri fikk fullført det man hadde ambisjoner om og først fikk gjort Skansemyren Idrettsplass til en fullverdig arena da den ikke lenger ble brukt til konkurranseidrett.

Hør journalist og forfatter Jan H. Landro legge ut om alt det rare (og tragiske) som kan knyttes til liv og levnet på Myren!

Lunsjforedrag: Skansemyren – denne lille indianerlandsbyen oppunder Fløyen – kan det være noe å fortelle om den?

Foredrag med Jan Landro.

• Onsdag 16. oktober