av Leiv Runar Mæhle sist endret 2024-02-29T17:43:51+02:00
  • Forfatterbesøk: Må vi slutte med olje? med Anne Karin Sæther
  • 2024-03-14T09:00:00+01:00
  • 2024-03-14T10:00:00+01:00
  • Hvor mye vet egentlig nordmenn om oljeproduksjon? Og hvor motiverte er vi for å redusere energiforbruket vårt? Visste du for eksempel at nordmenn topper listen over dem som tviler mest på at klimakrisen er menneskeskapt?
Torsdag 14. mars 09:00
Åsane bibliotek, multisal

Anne Karin Sæther (f.1975) utforsker Norges historie som oljenasjon og gir innsikt i både fossile og fornybare energikilder, samtidig som den gir en grundig innføring i klimakrisens kompleksitet. Hvordan skal vi egentlig møte fremtiden som en energinasjon?

Anne Karin Sæther har hovedfag i journalistikk, og har jobbet som journalist i NRK og Dagsavisen, som kommunikasjonssjef i Miljøstiftelsen Bellona og politisk rådgiver i Utdanningsforbundet. I dag jobber hun i Norsk klimastiftelse. Sæther har tidligere skrevet dokumentarboken De beste intensjonerOljelandet i klimakampen (2017), og har bidratt til bøker om utenriksjournalistikk og oljefondet.

Kl. 09:00 - 10:00 på Åsane bibliotek.
For elever på ungdomsskolen.
PÅMELDING HER

Bærekraftsmål 12: Ansvarlig forbruk og produksjon
Sikre bærekraftig forbruks- og produksjonsmønstre

Kompetansemål etter 10. årstrinn:
- Beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn
- Reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine
- Identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom
- Drøfte hvordan energiproduksjon og energibruk kan påvirke miljøet lokalt og globalt
- Gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold

Dette arrangementet er en del av Klimafestivalen junior. Se hele programmet her.
Klimafestivalen junior er støttet av Nasjonalbiblioteket.

Forfatterbesøk: Må vi slutte med olje? med Anne Karin Sæther

• Torsdag 14. mars
  • Åsane bibliotek, multisal

Kl. 09:00 - 10:00 på Åsane bibliotek.
For elever på ungdomsskolen.
PÅMELDING HER

Bærekraftsmål 12: Ansvarlig forbruk og produksjon
Sikre bærekraftig forbruks- og produksjonsmønstre

Kompetansemål etter 10. årstrinn:

Klimafestivalen junior er støttet av Nasjonalbiblioteket.