av Hanne Sæverås sist endret 2024-07-19T14:58:29+02:00
Velkommen til mandagsfilmen på Hovedbiblioteket. Hver mandag kl. 14:00 og 18:00 kan du se ny god film, klassikere eller kultklassikere i Auditoriet. Dørene åpner et kvarter før filmen begynner.
Mandag 23. september 14:00
Hovedbiblioteket, Auditoriet

Spanske regissør Pedro Almodóvar er kjent for fargerike melodrama med bisarre innslag, filmer som ofte flyter over av popkultur, humor, begjær, og en dose kontrovers. Almodóvars filmer blir hyllet av mange – og hatet av andre. Denne mandagen dedikerer vi kvelden regissøren, med den skeive cowboykortfilmen filmen Strange Way of Life (2023) med Pedro Pascal og Ethan Hawke, og den mer tilbaketrukne og reflekterende selvbiografiske spillefilmen Smerte og ære (2019).

Strange Way of Life

Strange Way of Life er en stjernespekket pastisj som leker med westernsjangeren, og bruker sjangertrekkene for å snu den på hodet. I sentrum av fortellingen er Silva og Jake, to revolvermenn spilt av Pedro Pascal og Ethan Hawke, som en gang har vært elskere. Når Silva rir gjennom ørkenen og finner Jake, som har blitt Sheriff i en søvnig småby, vil flammen oppstå igjen, eller rives de fra hverandre for godt?

Smerte og ære

Smerte og ære handler om filmregissøren Salvador (Antonio Banderas), som ser tilbake på livet og valgene han har tatt. I tradisjonen til filmskapere som Federico Fellini, Agnès Varda, og Alfonso Cuarón, bruker Pedro Almodóvar film til refleksjoner om sitt virkelige liv. Nåtid og fortid blandes når Salvadors forsøk på forsoning utløser minner om barndommen, moren, den første lidenskapen og den store kjærligheten.

Kl. 14:00 – Strange Way of Life. Spilletid: 31 m
Kl. 14:45 – Smerte og ære. Spilletid: 1 t 53 m

«Smerte og ære» vises med lisens fra Filmrommet. «Strange Way of Life» vises med lisens fra Filmbank.

Mandagsfilmen matiné. Pedro Almodóvar-spesial: Strange Way of Life og Smerte og ære

• Mandag 23. september
  • Hovedbiblioteket, Auditoriet