av Hanne Sæverås sist endret 2024-05-07T12:03:40+02:00
Månedens klassiker i mai er «Elskeren» av Marguerite Duras. Vi inviterer til et dypdykk i boken med Professor Emeritus Ellen Mortensen og Førsteamanuensis Kjersti Aarstein
Torsdag 23. mai 18:00
Hovedbiblioteket, Auditoriet

La meg få legge til at jeg er femten og et halvt år. Det er på en ferge som krysser Mekongfloden.

Marguerite Duras vant Goncourt-prisen for Elskeren i 1984, og den står seg i dag som en etablert moderne klassiker. Boken forteller om 15 år gamle Duras som blir elskerinnen til en eldre velstående kinesisk mann ved Mekongfloden i det som da het Indokina. Hva er den særegne Duras-stilen? Hvorfor beskrives den som lidenskapens språk? Hva sier boken om kolonialisme?

Dette og mer diskuteres av Professor Emeritus Ellen Mortensen og Førsteamanuensis Kjersti Aarstein i samtale med Hanne Rømsing Sæverås, litteraturformidler på biblioteket.

Månedens klassiker: «Elskeren» av Marguerite Duras – lidenskapens språk

• Torsdag 23. mai