av Arild Ness sist endret 2024-09-02T07:57:17+02:00
Velkommen til en ny Krapyl-konsert denne lørdagen. Denne dagen spiller cellist Sebastian Dörfler!
Lørdag 7. september 14:30
Hovedbiblioteket, Vårt Vestland, 2. etg
Sebastian Dörfler fikk sin utdanning ved Interlochen Arts Academy, Eastman School of Music og Hochschule der Künste Berlin. Etter å ha jobbet i Filharmonien og Deutsche Oper i Berlin, ble han ansatt som 1. solocellist i Bergen Filharmoniske Orkester i 1995 hvor han jobbet frem til 2019. I dag jobber han som solist og kammermusiker, og underviser talenter i Bergen.

På Krapyl-konserten skal Sebastian fremføre to verk i moderne klassisk stil. Det første stykket er et verk som han selv skrev som 17-åring. "Klagesang av et utvisket fotavtrykk" er et verk beskriver et fotavtrykk på stranden av en karibisk øy som vinden blåser liv i. Uttrykket i stykket beveger seg mellom melankoli, dans og humor.

Det andre stykket han skal spille er "Solosonate Op 8, III, Allegro molto vivace» av den ungarske komponisten Zoltan Kodaly. Dette er et stykke som tar celloen til sine ytterste grenser. Sebastian skriver selv om stykket: "Grunnen til at jeg valgte neste stykke er at jeg stilte meg selv spørsmålet: hvilket musikkstykke hadde jeg tatt med meg på en øde øy dersom jeg bare kunne ta med ett partitur? Da hadde jeg tatt med Kodaly solosonate fordi det er det vanskeligste stykket skrevet for cello. Og på en øde øy har jeg all verdens tid til å øve."
Konserten finn sted i Vårt vestland på Bergen Offentlige Bibliotek og er gratis.

Biblioteksmusikken, også kalt Krapyl, er ein konsertserie som går laurdagar i regi av nyMusikk Bergen. Desse laurdagane kan publikum få oppleva ny musikk, og i tillegg ta med ungane sine. Konsertane er ikkje såkalla barnekonsertar, men produksjonar som blir gjort tilgjengelege for både vaksne og barn, på eit klokkeslett som høver alle aldrar, og som ikkje har for høgt volum.
Musikken blir presentert rå og direkte til store og små krapyl!

NyMusikk Krapyl: Med celloen på en øde øy

• Lørdag 7. september
  • Hovedbiblioteket, Vårt Vestland, 2. etg

Musikken blir presentert rå og direkte til store og små krapyl!