av Charlotte Myrbråten sist endret 2024-02-14T12:57:14+02:00
Foredragsserie med forskningstekniker Vidar Edland.
Onsdag 14. februar 18:00
Hovedbiblioteket, Auditoriet.

Fremvekst, storhetstid, og undergang.
I løpet av tre foredragskvelder skal vi stifte bekjentskap med den første storhetstiden i Oldtidens Egypts over 3000 år lange historie; Det Gamle Riket. Vi vil belyse rikets samling fra spredte småkongedømmer til storhetstiden under pyramidebyggende gudekonger, og til slutt rikets kollaps og fragmentering.

I løpet av foredragsrekken vil vi få et overblikk over de første dynastienes individuelle særpreg, spore periodens kulturelle og politiske utvikling, og belyse trekk ved utvalgte kongers byggeprosjekter og regjeringstid. Vi vil sitte igjen med dypere forståelse av hva Oldtidens Egypt var, innsikt i Det Gamle Rikets historiske periode, og kunnskap om pyramider og pyramidebygging.

Onsdag 14/2-2023: Det Gamle Rikets Storhetstid

- Dynasti 4 – Pyramidekongene

Onsdag 13/3-2023: Det Gamle Rikets Kollaps
- Dynasti 5 – Soltempelkongene
- Dynasti 6 – Nedgangstidskongene
- Den Første Mellomperiode

Oldtidens Egypt - det gamle riket

Foredragsserie med forskningstekniker Vidar Edland.

• Onsdag 14. februar
  • Hovedbiblioteket, Auditoriet.

Fremvekst, storhetstid, og undergang.

Onsdag 14/2-2023: Det Gamle Rikets Storhetstid

- Dynasti 4 – Pyramidekongene