av Charlotte Myrbråten sist endret 2024-01-23T14:38:51+02:00
Konsertforedrag med lyttelos Annabel Guaita og hennes seks pianoelever: Anna (7 år), Helene (11 år), Ellinor (11 år), Jacob (11 år), Helena (11 år) og Trym (12 år)
Lørdag 17. februar 13:00
Hovedbiblioteket, Vårt Vestland

95139006
Klassisk pianospill springer ut av en borgerlig tradisjon der målet ofte er å bli flink og å spille pent. Dette stopper oss gjerne fra å eksperimentere og bryte grenser på instrumentet. I dagens skole er det også mye fokus på å tilegne seg kunnskaper og det opparbeide seg ferdigheter. Men hva om vi bytter ut dette ferdighetsjaget med utforskning av helt andre verdier? Bør ikke musikk for eksempel kunne få oss til å komme i kontakt med noe ekte i oss selv?

«Musikken skal fra nå av være sann, ikke skjønn», mente komponisten Arnold Schönberg i 1913 og foreslo med dette et mer holistisk musikksyn der menneskes innerste og gjerne også mørke sider skulle reflekteres i musikken.

Lyttelosen har derfor i den siste tiden søkt nye måter å skape forbindelser til musikk på. Sammen med elever har hun arbeidet med Pano- Piano, som er 25 små klaverstykker skrevet av den bergensbaserte komponisten Ruth Bakke. Musikken er notert på utradisjonelle måter som for eksempel grafisk (tegninger) eller uten taktstreker. Dette inviterer oss til å være medskapende på en helt annen måte enn med Mozart eller Griegs musikk.

Musikken blir til i felleskap med komponisten. Notene åpner svært forskjellige dører inn til det som vi kan kalle det musiske. Vi har undersøkt: Hva er det i oss disse partiturene snakker til? Vi ser på notene som spørsmål fra komponisten. Vil vi herme, svare, eller finne på noe helt eget?
Konsertforedraget er morsomt, inspirerende og lærerikt for barn og voksne, både de som spiller piano og de som ikke gjør det. Lærere i kulturskolen er også hjertelig velkomne.

Konsertforedraget tar 1 time og det er satt av 30 min til diskusjoner, innspill og spørsmål etterpå

"Se så fint jeg spiller, små og store triller"

• Lørdag 17. februar
  • Hovedbiblioteket, Vårt Vestland