av Marius Gustavsen Paulsen sist endret 2024-01-09T12:40:08+02:00
  • Litterær lunsj med Marianne Schrøder Daltveit
  • 2024-03-06T13:00:00+01:00
  • 2024-03-06T14:00:00+01:00
  • Nesttun sentrum i dag viser ulike tidsperioder. Den eldste gårdsbygningen er godt ivaretatt av dagens eiere og det finnes spor etter jernbanen ved godsboden og Melkeboden på tidligere stasjonsområde hvor Skjold Galleri i dag holder til. Det finnes flere gamle bygninger på Nesttun som forteller en viktig historie som er arkitektonisk verdifull.
Onsdag 6. mars 13:00
Fana bibliotek, salen
Denne boken om Nesttun er Marianne Schrøder Daltveit sitt bidrag til å ta vare på stedets spennende historie som går helt tilbake til steinalderen, med flere funn fra nærområdet som viser at det bodde mennesker der allerede da.
Boken ser på hva som gjør at Nesttun vokser til sentrum i Fana, utbygging av jernbanen, ullvarefabrikken, arbeiderboliger, butikker, post, bank og bensinstasjoner. Boken byr også på hverdagsfortellinger fra gamle dager av Aslaug Dorey og forfatterens egen bestemor Borghild Haugland som var veverske på ullvarefabrikken.

Marianne Schrøder Daltveit er født på Nesttun i 1957 og har bodd der mesteparten av livet. Hun er utdannet adjunkt med spesialpedagogikk og har jobbet som lærer i en årrekke, bla på Midtun skole.

Velkommen!

Litterær lunsj med Marianne Schrøder Daltveit