Bergens små og store døtre: Kvinnehistoriske byvandringer

Bergens små og store døtre: Kvinnehistoriske byvandringer

Bodoni, 2016
voksen

Hva med å ta en historisk vandring i vintersolen? Denne vesle boken inneholder oversikt over historiske steder i Bergen sentrum der kvinner har spilt en viktig rolle, både som enkeltpersoner og grupper. Det er tegnet opp forslag til ruter en kan gå mens en har med seg boken. Kvinnene og institusjonene er fra 1500-tallet til 1900-tallet, med en hovedvekt på 1800-tallet.

Vi samlet en gjeng, tok med boken, og tok den ene ruten på Nordnes. Vi lærte om Stranges stiftelsens hjem for fattige kvinner, klosteret som pleide å eie store deler av Nordnes, vi så statuen av Amalie Skram, Klosterhagen hotell, og Heksesteinen. Gjennom disse stedene trådte det fram en historie om fattigdom og sosiale problemer, men også om sosialt ansvar og omsorg. Vi fikk en skisse av en av våre største forfattere, og om hvordan det var å komme til Bergen utenfra. Vi hørte om hekseprosessene i Norge, som ble så vill at kongen som da bodde i Danmark sendte brev om at Norge måtte roe ned heksejaktene. Det var for mange henrettelser her. Byhistorien ble levende for oss.

Disse spennende enkeltpersonenes og institusjoners fortellinger bidrar til å gi et helhetlig bilde av Bergens historie, både spesielle hendelser og hverdagsliv. Det er spennende at det er kvinner som er i fokus, siden de ofte er usynlig i historiebøkene.

Boken er i tre deler. Første del er en omfattende vandring i Vågsbunnen med stopp i forskjellige gater. Del to omfatter Nordnes. Del tre er viet pionerkvinnene som gjorde seg bemerket innen skole og utdanning. Av disse er en av spesiell interesse for oss i biblioteket: Norges første kvinnelige biblioteksjef, Valborg Platou. I 1883 fikk hun stillingen som bibliotekar i konkurranse med 13 mannlige søkere, og jobbet ved biblioteket i 27 år. Platou var en sterk kulturpersonlighet som kjempet for at kunnskap skulle være tilgjengelig for alle. Det har også vært kampsaken til biblioteket siden.

Boken har henvisninger til biografisk leksikon hvor en kan lese mer om de forskjellige personene, samt en generell kildeliste. Den har kart som viser hvor de forskjellige stedene er, og fine illustrasjoner og portretter av det og de som omtales.

Det er alltid spennende å få en kontekst til gåturen, og vi håper at mange historieinteresserte lesere vil få glede av denne boken.

Først publisert i Åsane Tidende.