Leonardo da Vincis notatbøker

av Ragnhild Sæther sist endret 2019-09-18T10:06:01+02:00
Dette er ikke bare en interessant bok om et utrolig geni; det er også en vakker bok. En bok man kan ta fram mange ganger, for kanskje er det slik at passe store porsjoner er bedre for ordentlig å sette pris på det vi leser, og det vi ser?
H. Anna Suh; Eirik Myhr

Notatbøker

Spektrum, 2006, Norge

Ikke bare fordi det er lett å bli litt overveldet, men fordi vår nysgjerrighet blir vekket: Hva tenkte Leonardo da Vinci egentlig?

Italienske Leonardo da Vinci (1452-1519) var maler, billedhogger, arkitekt, oppfinner og vitenskapsmann. Store norske leksikon skriver om ham at han var: «… en av den europeiske kulturs største begavelser med renessansemenneskets mangesidighet og eksperimenterende interesse.»

En av bøkene vi har på biblioteket er altså hans Notatbøker. Den er satt sammen av et stort utvalg manuskripter fra tekstsamlinger og bøker spredd omkring i ulike land, og tar for seg mange forskjellige emner. Her får vi Leonardo da Vincis egne tekster og bilder samlet i tre deler: Skjønnhet, fornuft og kunst; Observasjoner og orden og Praktiske emner. Hver del starter med en kort innledning til det vi leser om, og for dem som vil lese mer om denne renessanse-mannen er det en solid litteraturliste bakerst i boken.

For ordens skyld: Så lenge det ikke er venteliste på bibliotekets materiale er det fullt mulig å fornye lån når det er ønskelig.

Andre bøker om Leonardo da Vinci på biblioteket.