av EON sist endret 2020-12-01T13:49:02+01:00
Katrine Heiberg debuterer i høst med diktsamlingen Det gule bladet, den svarte pupillen. Heiberg er født i 1992, hun kommer fra Son og bor i Bergen. I tillegg til å skrive skjønnlitteratur er hun kritiker i Morgenbladet. Les høstens fjerde debutantintervju her.

Gratulerer med utgivelsen! Kan du gi en kort beskrivelse av boken?

Tusen takk. Det gule bladet, den svarte pupillen er en diktsamling som (blant annet) utforsker språket og ensomheten, som tvang og som frigjøring. Dikt-jeget står i denne innsikten med hud og hår, følelser og intellekt.

Hva er bakgrunnen din?

Jeg har en bachelor i litteraturvitenskap fra UiB, og to år ved Skrivekunstakademiet bak meg. Er kritiker i Morgenbladet.

Kan du fortelle litt om prosessen frem til ferdig bok?

Det begynte med at jeg skrev én tekst, den som står aller først i boka, til en opplesning. Jeg hadde ikke skrevet noe særlig på en stund, men skjønte raskt at den var et destillat av flere temaer, som jeg da fikk skyv til å skrive ut. Det er litt over to år siden. I denne perioden har jeg også vært så heldig å ha flere veldig kompetente lesere på manuset, som har utfordret og hjulpet meg underveis.

Hvilke forventninger har du til det å debutere?

Altfor høye forventninger.

Kan du anbefale fem bøker og si litt om hver tittel?

Reborn. Early Diaries 1947-1963 (2008) av Susan Sontag. Den unge Sontag, forbløffende og misunnelsesverdig ambisiøs, rydder seg et privat rom der hun kan skape seg selv etter eget forgodtbefinnende. Iblandet en god porsjon eksistensiell pine og rå sårbarhet.

I lyngen (2013) av Victoria Kielland. En samling kortprosastykker jeg husker som rytmiske, fortetta, kroppslige, intense og inspirerende.

Der jeg tenker er det alltid mørkt (2012) av Stig Sæterbakken. Forstyrrende nådeløst og smertelig frydefullt, men mest av alt ansporende, om urene størrelser som ensomhet, skriving, skam og kjærlighet.

Autobiography of Red (1998) av Anne Carson. En roman på vers og en moderne omskrivning av myten om Herkules, der det røde monsteret Geryon er hovedpersonen. Nydelig musikalsk, oppfinnsom og vittig.

Tilgi det virkeliges blomstring (2018) av Casper André Lugg. De lysende bildene og det klare og krevende språket gjør disse diktene bevissthetsutvidende og oppmerksomhetsskjerpende. Boka er helt fersk, og en av årets beste.

Hva har biblioteket som institusjon betydd for deg?

Det har vært viktig helt siden jeg var en liten lesehest. Jeg kunne ikke slukt så mange bøker i så ung alder uten gratis tilgang til litteraturen. I dag har jeg nok et noe mer pragmatisk forhold til biblioteket, men jeg kunne fortsatt ikke vært det foruten.