av annebhel — sist endret 2016-12-12T11:18:21+02:00
Ayaz Khonsyawashan er født i 1974 i Mariwan i Øst-Kurdistan i Iran. Han ankom Bergen 1.1.2008 som byens første fribyforfatter og har siden hatt kontor i biblioteket.

Ayaz

Som lyriker og journalist har Ayaz Khonsyawashan skrevet i mange kurdiske og persiske tidskrifter innen litteratur, politikk, kultur og kunst. Han ble medlem i litteraturkomitéen i Mariwan så tidlig som i 1991 og publiserte i 1994 i datidens eneste kurdiske tidsskrift på kurdisk språk i Iran. Fra 1997 til 2000 var han med å stifte og drive flere kulturtidsskrift og var redaktør i ett av dem, før han pga. sin kulturelle og politiske aktivitet måtte flykte til Irak.

I Irak gav Ayaz Khonsyawashan ut en diktsamling og boken Politisk blindvei i iransk Kurdistan.  Han var også med å stifte Øst-Kurdistans forfatterforening. Fra 2003 til 2007 bodde han i Tyrkia. Han var med å stifte Øst-Kurdistan (Iran) forfatterunion, der han nå er styremedlem. Han ble invitert som fribyforfatter til Oslo allerede i 2005, men ble da nektet utreise fra Tyrkia.

Mens han har bodd i Bergen, har han gitt ut diktsamlingen Anahita u cepke khewni dizraw (Anahita and a bunch of stolen flowers) på kurdisk og helt nylig en bok i brevform på persisk med den engelske tittelen An Island Made Out of Your Eyes. Khonsyawashan kom med romanen Az dirozhaye khakestari ta fardahaye napeydazi i 2014, og i samarbeid med en norsk lyriker har han arbeidet med å få noen av diktene sine gjendiktet til norsk. Samtidig arbeider han aktivt med støtte til forfulgte forfattere i Iran.

Artikler og lenker om Ayaz Khonsyawashan

Forfattere i trygghet, Aftenbladet Mai 2008

Kurdisk forfatter fikk Bergen som friby, Bergens tidende 22. mars 2008
(Artikkelen kan leses i Atekst, f.eks i biblioteket)