av annebhel — sist endret 2016-12-12T11:20:27+02:00
Hossein Heidary kommer fra Mariwan i Øst-Kurdistan i Iran. Han kom til Bergen 1. mai 2008 og har som fribyforfatter kontor i biblioteket. Heidary er journalist og har jobbet mye med teater.

HosseinHeidary var en av stifterne av det kurdisk-persiske tidsskriftet Andeshe i 1997. Fra 1997-98 var han journalist i tidsskriftet Tishk og medlem i en teatergruppe i Mariwan.

I 2001 var han skuespiller i teaterforestillingen Min fars statue uten hodet under en Halabja-markering i en kulturfestival. Forestillingen vant festivalens høyeste pris.

Samme år var Heidary assisterende regissør i kortfilmen Kawe Fer (Å gråte eller le). Han arbeidet året etter med teaterforestillingen Dansens rytme på is på en kurdisk teaterfestival i Saqiz og fikk ærespris for sin medvirkning. I denne perioden var Heidary også journalist i tidsskriftet Aso. I 2002 spilte han i kortfilmen Avslutningens reise, en kortfilm som deltok i kurdistansk TVs kortfilmfestival.

Fram til 2006 var han skuespiller og medvirkende i teaterforestillinger i mange kurdiske byer og fikk også pris for sin rolle i forestillingen Endeløs vei.

I 2007 flyktet Heidary til Sør-Kurdistan (Irak) og Tyrkia. Han fikk fribyforfatterstatus i Bergen og ankom byen 1. mai 2008.

I 2012 ble antologien Under samme himmel utgitt, hvor Heiday er en av bidragsyterne.

I eksil har han samarbeidet med den kurdisk-persiske nettsiden Xorhelat og er aktiv i støtten til forfulgte forfattere.

Artikkel om Hossein Heidary

Ny fribyforfatter til Bergen, Bergens Tidende 9. juli 2009 (Artikkelen kan leses i Atekst, f.eks. i biblioteket)