av Kjersti Egge — sist endret 2023-04-26T16:56:17+02:00
Afghanske Kaveh Ayreek er ny fribyforfatter i Bergen kommune. Kaveh er forfatter, skuespiller, teaterdirektør og kortfilmprodusent med utdanning fra Iran. Sammen med sin kone Fatima etablerte han Mime Theatre group i 2013 i Kabul, en gruppe som reiste rundt i landet med forestillinger og workshops. Kaveh og Fatima kom til Bergen i 2021.

Mye av arbeidet deres i Afghanistan var å anvende teateret som en læringsform for å styrke afghanske barn og unge kvinner og bevisstgjøre dem om livet og muligheter de har. De har også drevet profesjonelt med musikalt dukketeater, skyggeteater og marionette-teater. De har også brukt teateret politisk ved å bruke teateret som arena for protest mot regjeringen i Afghanistan, og med protest rundt temaer som diskriminering, mirgasjon og vold mot kvinner. Her har Kaveh supplert med sin filmproduksjon av kortfilmer og dokumentarer.

Kaveh har vunnet film- og teaterpriser både internasjonalt og i Afghanistan. Han skriver også teaterstykker og vil publisere en bok om teaterets historie.