av annebhel — sist endret 2016-12-12T11:16:14+02:00
Lokeesan Appuththurai er journalist fra Sri Lanka. Han kom med sin familie til Bergen i oktober 2010, men måtte leve anonymt helt til 2012 av sikkerhetsgrunner.

I 2Lokeesan009 var Lokeesan Appuththurai tilknyttet Tamilnet og var siste journalist som rapporterte ut til verden fra krigssonen i Sri Lanka.  Han har dokumentert en fase av krigen på Sri Lanka som mange vil betegne som folkemord. Krigshandlingene og den tamilske sivilbefolkningens skjebne har fått liten innpass i vestlig presse.

Lokeesan er tamil og har nå asyl i Norge og status som fribyforfatter i Bergen. Byen tok i mot ham da han og familien var på flukt høsten 2010. Av sikkerhetshensyn levde han anonymt i byen vår inntil oktober 2012, men han hadde kontor i Bergen Offentlige Bibliotek og har fortsatt med sin skrivevirksomhet.

Apputhturai er en av tre journalister i eksil fra Sri Lanka som er portrettert i Beate Arnestads dokumentarfilm Tvunget til taushet (Silenced Voices). Arnestad, Lokeesan og flere samarbeidspartnere har høsten 2012 vært i Australia på en visningstur som fått stor oppmerksomhet blant annet på ABC (Australian Broadcasting Corporation). Filmen har vært vist i New York og flere land og på NRK.

Tvunget til taushet ble i oktober vist på Mot – konferanse om ytringsfrihet på Bergen Offentlige Bibliotek. På konferansen holdt Lokeesan Appuththurai foredrag sammen med Bashana Abeywardane som også er en av hovedpersonene i Arnestads film. Abeywardane er i eksil i Europa og er leder for Journalists for Democracy in Sri Lanka.

Lokeesan Appuththurai er også portrettert i et eget kapittel i den nye boken til Frances Harrison, Still Counting the Dead.  Harrison har bl.a. vært BBC-korrespondent på Sri Lanka i fire år.

Artikler og lenker om Lokeesan Appuththurai

Forteller om et stille folkemord, StudVest November 2012

Intervju med Frances Harrison, Tamilnet Oktober 2012

Arnestads 'Silenced Voices' documentary gains momentum, Tamilnet September 2012