av Harald Herresthal: Drømmen om udødelighet : 1862-1880 — sist endret 2016-09-17T01:05:35+01:00
Andre titler: Preghiera d’una madre, Andante Religioso.

I biblioteket

Komponert

Firenze 1834/1838.

Form

Adagio Grave – Recitativo – Andantino – Andante religioso – piu lento

Tilegnet

Félicie Bull i 1843.

Originalmanuskript

1. «Adagio religioso composta da Ole Bull», for fiolin og orkester, datert med blyant, «30.7.1838. Fin.», ms. 1435, eske 100, N Onm.
2. Adagio Religioso, klaver/orgelstemme, identisk med manuskriptet i Oslo og begynner i d-moll (mangler fiolinstemme i de siste 19 taktene); Musikkhistorisk Museum, København.
3. Adagio Religioso, orgelstemme, første del: «Introduzione – Recitativo» med stikknoter av fiolinstemmen. Stykket begynner i d-moll. Neste del «Andante religioso», avbrutt etter tre takter. En mer orgelpreget sats med pedalstemmen notert på egen linje og uten de klavermessige tremolo-figurasjonene; N Onm.

Trykte utgaver

1. Adagio religioso  (Compositionen für Violine mit Begleitung des Orchesters oder des Piano von Ole Bull) Orkesterpartitur og klaveruttog, egen fiolinstemme, Hamburg 1843: Julius Schuberth & Co. 2. utgave:  Adagio religioso  pour Violon avec Orchestre ou Piano composé par Ole Bull, op. 1.
2. En Moders Bøn, Andante Religioso, u.d. (forskjellig fra 1. utgave, begynner i g-moll), Kristiania: Warmuth.
3. Adagio Religioso, utgave for cello og piano av Rob. Bockmühl, Leipzig 1843: J. Schuberth & Co.
 4. Ole Bull’s celebrated «Mother’s Prayer», arrangert for piano av J. Jay Watson (only pupil of Ole Bull), New York: J.L. Peters.
Albumblad: En Moders ban, Andante Religioso, fire takter Recitativo, datert Leipzig, 14.1.1841; Deutsche Staatsbiblio­thek, Berlin.

1. En Moders Bøn for piano, Christiania: Warmuth.
2. En Moders Bøn for piano, Stockholm: Elkan.
3. En Moders Bøn for fiolin og orkester, kopi laget av Hermann Neupert; partitur og stemmer, «arrangé pour grand orchestre», Stockholm: Musikaliska Aka­demiens Bibliotek.
4. Adagio Religioso for cello og piano av Rob. E. Bockmühl, Leipzig:
5. Adagio Religioso for fiolin og piano av Emil Kross, Køln [1914?]
6. Ole Bull’s celebrated «Mothers Prayer», arranged for the piano by John Jay Watson (only pupil of Ole Bull), tilegnet Dr. O.R.Gross; 1871, J.L.Peters, New York; The free Library of Philadelphia, Music Department.

Historikk

Lydia Child forteller at Ole Bull komponerte et stykke for munkene i Firenze og kalte det for En Moders Bøn. Verket fikk ikke sin endelige form før i 1838.