av Harald Herresthal: Drømmen om udødelighet : 1862-1880 — sist endret 2016-09-17T02:05:25+02:00
Andre titler: Concerto per il Violine in tre parte: Allegro Maestoso, Adagio Sentimentale e Rondò Pastorale

I biblioteket

Komponert

påbegynt i Trieste, videreutviklet i Firenze og i Appenninene, fullført i Bologna, 22.4.1834: «Fuldfærdiget den to og tyvende April atten hundre og fire og tredve anni p.c – n.»

Tilegnet

Prins Poniatowsky, Firenze.

Originalmanuskript

1. Concerto per il Violine in tre parte, autograf, komplett partitur; Museet Lysøen.
Satser: Andante maestoso/Allegro maestoso – Adagio sentimentale (Adagio sostenuto) – Rondò pastorale (Moderato).
Instrumentasjon: Flauti/Oboe – Clar. (2) – Tromboni (2) – Fagotti (2) – Corni (2), 1V, 2V., Alto, Bassi – Timpani.
Første gang: Loups teater, Bologna, 2. mai 1834.
2. Opera Ima – Concerto. Autograf, partitur (store deler av solofiolinstemmen mangler). Franske betegnelser på instrumentene tyder på at partituret er skrevet etter 1835, store deler av solofiolinstemmen mangler; Knut Hendriksens manuskriptsamling, Valestrand.
Instrumentasjon: Grand flûte, Obois, Clarinettes en la, Cors en mi, Cornets en la, Bassons, trois Trombones, Cimballes, Violons, Altos, Violoncelles, Contrebasses, Gran cassa.
3. Manuskript: partitur; Museet Lysøen. Manuskriptet starter med allegro molto uten den innledende langsomme delen. Partituret er en senere versjon med revidert instrumentasjon, solofiolinstemmen mangler.
Satser: Allegro maestoso (A-dur) – adagio sentimentale (e-moll/G-dur) –Rondo allegretto (E-dur). Museet Lysøen.
Instrumentasjon: Flauto piccolo – Flauto grande – Oboi – Clarinetti in A – Fagotti _ corni in E – Tromb in E – Grand Cassa – Timpani in E/A – Principale – Violino Imo – Violino IIde – Viola – Cello – Basso.
4. Avskrift: obo 1, fagott 2, bass­tromme, brukt fra 1847; N Onm.

Trykte utgaver

1. 1ma Concerto for fiolin og orkester i A-dur (partitur og stemmer), revidert av Nicolai Riise; Norsk musikkinformasjon. Partituret er en praktisk utgave som bygger på de tre ekstisterende manuskriptene.
Instrumentasjon: Piccolo – Flauto – 2 Oboi – 2 Clarinetti in La – 2 Fagotti – 2 Corni – 2 Trombe – 2 Tromboni – Timpani – Solo principale – Violino I – Violino II – Viola – Violoncello – Contrabasso.
2. 1ma Concerto for fiolin og piano, arr. av Nicolai Riise; Norsk musikkinformasjon.