av Harald Herresthal: Drømmen om udødelighet : 1862-1880 — sist endret 2016-09-17T02:06:18+02:00
Andre titler: Wash­ingtons Minde, Grand National Fanta­sie (1853), To the Memory of Wash­ington)

I biblioteket

Komponert

New York, 1844-1845

Fremført første gang

New York, 16.10.1845

Instrumentasjon

Flauto i ess, Clar i Ess, Clar. I B , Clar II i B, Cornetto i B, 2 Corno i Es, Corno i B, Trump. I B, Trump. i Es, Tenor.Bas, Fagott, Basso, Tromme.

Dedikasjon

George Washington

Originalmanuskript

forsvunnet

Arrangement

1. «Grand March to the Memory of Washington», Philadelphia 1845: A. Fiot.
2. «Marsch af ‘Washingtons Minde’» i: Ole Bull’s Favorit Compositioner av August Friedrich Reissiger, Kristiania 1880: Warmuth.
3. Marsch af «Washingtons Minde» (Marche tirée d’une Fantasie pour Violon fiolin par Ole Bull) for piano, Kristiania 1886: Warmuth.
4. Marsch af «Washingtons Minde» for piano i: Musikalsk Løverdags Magazin.
5. Manuskript: Marsch af «Washingtons Minde» for janitsjar i B-dur av ukjent arrangør; Bergen off. Bibiotek.
6. Grand March fra «Washingtons Minde», arrangert for treblåsere av Stig Nordhagen, ms.

Historikk

In Memory of Washington er et programmusikalsk potpourri over amerikanske folkemelodier og marsj av Ole Bull. Verket er Tonemaleri. Innholdet er beskrevet slik: Det undertrykte amerikanske folks lengsel etter frihet og Washingtons trøstende oppmuntringer. Kamptummel og slag, hvorigjennem de stridende parters nasjonalsang «Yankee Doodle» og «God save the king» vekselvis hører. Så følger en stor marsj til Washingtons minne, frihetens seier, som slutter med den amerikanske Folkesang «Hail Columbia».