D&D: Duell og skattejakt

Illust: Ragnar Rørnes.

November er Internasjonal Spillmåned i bibliotekene, og lørdag 25. november kl. 12:00 kan du bli med på D&D DUELL på Hovedbiblioteket. Spillerne kjemper mot hverandre til kun én står seirende igjen.

Er DU Bergens mest fremragende eventyrer?

HVORDAN FUNGERER DET?

Lag en karakter på nivå fem ved å bruke reglene fra D&D Player’s Handbook (5th ed.). Grunnverdiene for karakteristikker på første nivå er disse, i fri rekkefølge: 15, 14, 13, 12, 10, 8. Du får begynnerutstyr som beskrevet i regelboken, men ingen andre verdier.

For å få mer utstyr, må du på skattejakt!

SKATTEJAKT

På forskjellige steder i Bergen finner du D&D DUELL OG SKATTEJAKT-plakater. Skann den unike QR-koden på hver lokasjon med en QR-kodeleser. Dette tar deg til en hemmelig skattejakt-side, hvor du kan velge en skatt til din karakter. Skatten kan kun brukes av din karakter, og kan ikke selges. Hvis du ikke ønsker å ta i bruk noe av utstyret tilgjengelig i skatten, kan man istedenfor motta en sum GP, som man kan bruke på utstyr i bibliotekets utstyrshandel.

Alle lokasjoner har egne skatter, men hver spiller kan kun finne hvert steds skatt én gang. Hvis du vil finne flere skatter, må du besøke andre steder. Fortsett til du har besøkt alle de 16 forskjellige skattejakt-stedene, eller til du føler deg fornøyd med hva du har. Din karakter er nå klar til Dungeons & Dragons: DUELL, 25. november.

Steg 1: Finn sted med skatt

Steg 2: Finn skattejakt-plakat

Steg 3: Velg skatt!

HVOR KAN MAN FINNE SKATTER?

Alle Bergen Offentlige Biblioteker
Hovedbiblioteket, Barnas BibLab på Sletten, Fana bibliotek, Fyllingsdalen bibliotek, Laksevåg bibliotek, Landås bibliotek, Loddefjord bibliotek, Ny-Krohnborg fellesbibliotek, Ytre Arna bibliotek, Åsane bibliotek

Lesekioskene i Bergen
Bryggen, Fløyen, Klosteret, Nykirken, Sandviken brannstasjon

Spillhuset Bergen

TRENGER DU HJELP?

Hvis du trenger hjelp til å lage karakter, eller ønsker å prøvespille mot andre spillere, har du mulighet til det på Hovedbiblioteket, torsdagene 9. og 16. november, fra kl. 17:00. Følg lenkene under for mer informasjon:

9. NOV: Lag din karakter til Dungeons & Dragons / 16. NOV: Lag din karakter til Dungeons & Dragons

Men hva om... ?

Skattejakten kan så klart også gjøres for egen skyld, selv om du ikke vil være med på D&D: DUELL. Bruk gjerne skattejakten som en gøy og annerledes måte å lage en karakter til dine egne Dungeons & Dragons-spillgrupper, eller bare som en unnskyldning til å besøke steder du kanskje ikke har vært før!