Owlboy fra D-Pad Studio vant Bibliotekenes spillpris

Lørdag 7. mai gikk kåringen av Bibliotekenes spillpris av stabelen. Foran et engasjert publikum i Amalies Hage kunne juryen annonsere D-Pad Studio som vinnere av prisen for spillet Owlboy! Vi gratulerer!

Simon Stafsnes Andersen og Jo-Remi Madsen fra D-Pad Studio var tilstede, holdt tale og mottok det stilige trofeet laget av kunstner Håvard Legreid. Foto: Camilla Grindheim Larsen.

Juryens tekst om Owlboy

Få spill har så til de grader tatt til seg kunst-delen av pikselkunst slik Owlboy har. I et tiår satt Simen Stafnes Andersen i D-Pad og malte frem en gigantisk nydelig verden prikk for prikk, som ble sydd sammen til et forrykende plattformskytespill av Jo-Remi Madsen.

Spillet fusjonerer klassiske plattformspillmekanikker med arkade-romskytespill på en måte som føles både hektisk og ekstremt givende. Samtidig kan spillet være svært utfordrende, og vil kreve en del trening og tålmodighet for å fullføres.

Men de som holder ut får være med på et eventyr uten like, og blir fortalt en historie som er både rørende og naivt optimistisk på én gang. Spillet formidler sterke og overbærende følelser ved å bare flytte på noen få piksler i figurenes ansikter, og et nydelig lydarbeid underbygger og hever opplevelsen.

Trofeet til vinneren. Foto: Camilla Grindheim Larsen

Om Bibliotekenes spillpris

Bibliotekenes spillpris var en del av et pilotprosjekt ved Bergen Offentlige Bibliotek der vi ønsket å skape engasjement og entusiasme omkring norske spill. Med prisen ønsket vi vise frem kvaliteten ved og mangfoldet innen norsk spillutvikling, synliggjøre den kunstneriske verdien spill har, og å gjøre offentligheten mer bevisst på norsk spillproduksjon.

Prisen ble tildelt det beste norske spillet på bakgrunn av ulike kriterier knyttet til formidlingsevne i det offentlige rom, hvor en jury nominerte åtte spill med tilknyttet begrunnelse.

De nominerte til spillprisen var:

Among the sleep av Krillbite Studio (som fikk 3. plass under spillprisen)
Owlboy av D-Pad Studio
Den lengste reisen av Tørnquist / Funcom
Anarchy Online av Funcom
Mitt barn: Lebensborn av Teknopilot
Draugen av Red Thread Games
Flåklypa Grand Prix av Capricornus / Ravn Studio as (som fikk 2. plass under spillprisen)

Prosjektet ble gjennomført med støtte fra NFI Norsk Filminstitutt.

Fra spillfesten 7. mai. Foto: Camilla Grindheim Larsen