Lånekort er lettvint og gratis

Fra 1. januar 2022 vil det ikke lenger være noen gebyr for å glemme eller få seg nytt fysisk lånekort. For deg som ønsker å være mest mulig selvbetjent i biblioteket oppfordres det til å laste ned digitalt lånekort (Bibliofil) på mobilen.

Et bibliotekkort er gratis, uansett om du foretrekker å bruke et fysisk eller digitalt lånekort.

Bibliofil - ditt digitale lånekort

Det er mulig å opprette et eget digitalt Nasjonalt lånekort hjemmefra, og umiddelbart få tilgang til nasjonale bibliotektjenester. Helt nye lånere må fylle ut det elektroniske skjemaet for låneregistrering for å komme i gang.

Eksisterende lånere kan laste ned mobilappen Bibliofil i App store (iOS) eller i Google play (Android).

Ved å ta i bruk Bibliofil får lånere tilgang til en digital strekkode på mobilen som kan benyttes ved utlån på våre selvbetjeningsautomater, og f.eks. ved innsjekk i meråpent bibliotek.

Mobilappen gir samtidig låneren full oversikt over egne lån og bestillinger, samt annen god funksjonalitet som historikk, huskelister og anbefalingslister.

Men når det er sagt; lånere som heller ønsker å benytte seg av det fysiske lånekortet i biblioteket skal selvsagt kunne bruke dette helt som vanlig.