av Camilla Grindheim Larsen sist endret 2024-01-17T13:17:41+02:00
Bergensbarna har talt: "La skogen leve!" gikk seirende til topps i Barnas bokpris. Sune og Emma fra Christi Krybbe skoler utropte vinneren i den direktesendte kåringen 17. januar.

Nora Dåsnes får et unikt trofé designet av en elev fra Bergen.

- Det føles helt fantastisk! Det hadde jeg ikke forventet, sier Dåsnes om det å vinne. Tusen takk for at dere leser, og tenker og snakker så klokt om det dere leser, sier hun.

Tidligere i sendingen er det spørrerunde med elevene og forfatterne, og da får Nora Dåsnes spørsmål om hvor lyst hun har til å vinne Barnas bokpris.
-  jeg har en annen bok som var nominert før, og ikke vant, så nå har jeg masse konkurranseinstinkt, men jeg konkurrer jo med noen andre kjempebra bøker, så, jeg er veldig spent på hvordan dette skal gå, svarer Dåsnes.

Dåsnes takket alle elevene, lærerne og bibliotekarene som har vært involvert i prisen. Høsten 2023 leste 580 elever fra bergensskoler de fire nominerte bøkene.

De andre nominerte var Endre Lund Eriksen for Minus mamma, Julia Kahrs for Familien Brattbakk og Bjørn Ingvaldsen for Mamma.

Her kan du se opptak fra den direktesendte kåringen av Barnas bokpris 2023.

Barnas bokpris deles ut årlig av Bergen Offentlige Bibliotek. Her kan du lese mer om prisens gang og se oversikt over tidligere vinnere.