av Marie Amdam sist endret 2024-02-06T11:58:54+02:00
I "Medelklassen. 200 år i samhällets mitt" viser Lovisa Broström den svenske middelklassens utvikling fra 1800-tallet til i dag. Hun diskuterer ulike teorier om middelklassen og hvordan begrepet har endret seg.
Torsdag 4. april 18:00
Hovedbiblioteket, Amalies hage
Middelklassen har de siste årene havnet i den politiske debattens sentrum. Noen elsker å hate den, men politikerne gjør alt for å få deres stemmer. Flere og flere identifiserer seg som middelklasse, men få er stolte av å si at de tilhører den.

Lovisa Broström er universitetslektor ved Gøteborgs Universitet. Hun forsker på velferd, fattigdom og klasse og disputerte i 2015 på en avhandling om sosalbidrag i Sverige gjennom 100 år. Siden det har hun jobbet med et forskningsprosjekt om mennesker som er i arbeid men preges av fattigdom. I 2023 kom boken “Medelklassen”. Møt forfatteren til foredrag.

Klasse, kultur og kapital: Lovisa Broström om Medelklassen

• Torsdag 4. april