av EON sist endret 2024-02-19T16:59:13+02:00
  • Litterær lunsj: Gammalt og nytt om Draumkvedet ved Amund Børdahl
  • 2024-04-30T12:00:00+02:00
  • 2024-04-30T12:45:00+02:00
  • Draumkvedet er en nasjonalhelligdom og en gjenstand for diskusjon. Hvor gammalt er Draumkvedet? Hvor nytt er Draumkvedet? Hva sa draumkvedeforskerne, og hva sier de? Noe er gammalt nytt, noe er nytt. Men kunst er nyheter som fortsetter å være nyheter (Ezra Pound). Draumkvedet er gammalt, men nytt.
Tirsdag 30. april 12:00
Hovedbiblioteket, Auditoriet

Amund Børdahl forteller i dette foredraget litt om Draumkvedet og om draumkvedeforskningen, og stiller spørsmålet: Hvordan kan det ha seg at en middelalderballade som oppsto i urbane hoffmiljøer på 1300-tallet, fem hundre år seinere bare ble sunget av bondekoner og bondejenter og en og annen bonde i Telemark? Spørsmålet vil ikke bli besvart.

Litterær lunsj: Gammalt og nytt om Draumkvedet ved Amund Børdahl

• Tirsdag 30. april