av Hanne Sæverås sist endret 2024-01-26T14:20:12+02:00
I serien Månedens klassiker diskuterer vi klassikere som er og forblir relevante for oss i dag. I mars ser vi nærmere på «Mørkets venstre hånd» av det høyt elskede kult-ikonet Ursula Le Guin.
Onsdag 20. mars 18:00
Hovedbiblioteket, Amalies Hage

Ursula Le Guin er kjent for sci-fi og fantasy-klassikere som Jordsjø-serien og Hainish-syklusen. I sistnevnte er Mørkets venstre hånd og The Dispossessed kjent som mesterverk innen science-fiction-sjangeren, men også som samfunnskritiske, undrende og kloke bøker som viser hvordan alternative samfunn kan lære oss mer om livet på jorden. Le Guin var kjent for et imponerende språk, og har skrevet mange essays om fantastisk litteratur og fordommene mot det.

I Mørkets venstre hånd møter vi Genly Ai, som reiser til den iskalde og snødekte planeten Gethen (også kalt Vinter) for å fortelle styresmaktene om andre sivilisasjoner, og for å overbevise dem om å bli med i Ekumen, en intergalaktisk konføderasjon. Der møter han på en helt annen kultur enn sin egen: menneskene på Gethen har ikke polare kjønn, der er kjønn i stadig endring gjennom livet. Politiske intriger følger, og Genly Ai må forstå og imøtekomme en annen kultur enn sin egen for å overleve. Boken er like aktuell i dag som da den kom ut, med tema som kulturmøter, identitet, kjærlighet, solidaritet, og forsøket på å forstå den andre.

Med oss for å diskutere Mørkets venstre hånd er Julia Wiedlocha, litteraturviter, oversetter og forlegger ved Meteor forlag, som gir ut fantastisk skjønnlitteratur hovedsakelig skrevet av kvinner, og Rolf Enger, forfatter og undervisningsleder ved Skrivekunstakademiet i Bergen.

Er du interessert i science-fiction? Se også følgende arrangement i serien sci-fi og samfunn:

Onsdag 14. februar: Litteraturen med de store spørsmålene

Onsdag 21. februar: Kjønn og feminisme i science-fiction med Ingvil Førland Hellstrand

Onsdag 20. mars: Månedens klassiker: Mørkets venstre hånd av Ursula Le Guin. Hva kan alternative samfunn lære oss om livet på jorden?

Tirsdag 9. april: Gro Dahle om «Tolv lysår» og «Oransjeriet». Hvorfor science-fiction? Gro Dahle om sine nyeste bøker.

Månedens klassiker: Mørkets venstre hånd av Ursula Le Guin – hva kan alternative samfunn lære oss om livet på jorden?

• Onsdag 20. mars
  • Hovedbiblioteket, Amalies Hage