av Hanne Sæverås sist endret 2024-03-20T13:27:06+02:00
Velkommen til hybridsamtale om nyutgitte «Morgenrødens blod», mellom forfatter Claudia Salazar Jiménez og Kari Soriano Salkjelsvik, førsteamanuensis i latinamerikansk litteratur ved Universitetet i Bergen.
Onsdag 10. april 18:00
Hovedbiblioteket, Auditoriet

I Morgenrødens blod utforsker den peruanske forfatteren Claudia Salazar Jiménez den interne konflikten som tappet Peru for blod mellom 1980 og 2000. I løpet av disse årene gjennomførte maoistgruppen Sendero Luminoso (Lysende sti) en terrorkampanje for å styrte de "borgerlige" statsinstitusjonene og etablere et revolusjonært bonde- og kommunistregime. Den peruanske regjeringen svarte med vold uten sidestykke, og den interne krigen som fulgte etterlot seg 70 000 døde og forsvunne. Mange av disse ofrene var kvinner. Men mange flere overlevde, med kropper og minner preget av volden. Morgenrødens blod forteller historien om tre svært forskjellige kvinner, hvis kropper smelter sammen og ser ut til å være én, når de blir del av den peruanske slagmarken. Deres historier kan speiles i historiene til tusenvis av andre kvinner i nåværende konflikter i hele verden.

Dette er et hybridarrangement og vil foregå på engelsk og Claudia Salazar Jiménez blir med digitalt. Arrangøren er Les Bones Dones, et nystartet lite forlag dedikert til å publisere fremragende latinamerikanske kvinnelige forfattere som tidligere ikke har vært tilgjengelige på norsk.

Morgenrødens blod: skriving om vold mot kvinnekroppen

• Onsdag 10. april
  • Hovedbiblioteket, Auditoriet