av EON sist endret 2024-05-23T12:34:49+02:00
  • Nils og Charles – En kjærlighetshistorie. Ved Tone Hellesund.
  • 2024-11-20T18:00:00+01:00
  • 2024-11-20T19:00:00+01:00
  • Selv om Bispemøtet i 1954 advarte mot at homoseksuelle utgjorde «en samfunnsfare av verdensdimensjoner», var det ikke nødvendigvis slik vanlige folk så på dette. Forhold mellom to av samme kjønn ble ikke snakket så mye om, og i denne tausheten kunne det også være et stort handlingsrom.
Onsdag 20. november 18:00
Hovedbiblioteket, Auditoriet

Selv om Bispemøtet i 1954 advarte mot at homoseksuelle utgjorde «en samfunnsfare av verdensdimensjoner», var det ikke nødvendigvis slik vanlige folk så på dette. Forhold mellom to av samme kjønn ble ikke snakket så mye om, og i denne tausheten kunne det også være et stort handlingsrom. Dette foredraget skal handle om Nils (f. 1896) og Charles (f.1916), to arbeiderklassemenn fra Bergen. Historien om dem tar oss gjennom dramatiske hendelser (knyttet til 2. verdenskrig) og hverdagslig omgang med familie, venner og kollegaer. Historien sier noe om både muligheter og begrensinger for menn som likte andre menn i denne perioden.

Tone Hellesund er etnolog og professor i kulturvitenskap ved UiB.

Nils og Charles – En kjærlighetshistorie. Ved Tone Hellesund.

• Onsdag 20. november
  • Hovedbiblioteket, Auditoriet

Tone Hellesund er etnolog og professor i kulturvitenskap ved UiB.