av EON sist endret 2024-05-24T11:11:01+02:00
«Den Store Sedelighetssak» var navnet avisene i Bergen ga på en omfattende politietterforskning og påfølgende rettssak, der over 30 menn ble dømt for å ha hatt seksuelle forhold til tenåringsgutter.
Onsdag 16. oktober 18:00
Hovedbiblioteket, Auditoriet

Høsten 1937 arresterte politiet en frukthandler i Sandviken, etter å ha mottatt tips om at mannen hadde mistenkelig mange gutter på besøk hos seg. Det viste seg raskt at det var mange menn og gutter som hadde vært involvert. Saken ble en stor skandale i Bergen og fikk mye spalteplass i byens aviser. I dag er det få som kjenner til den. I dette foredraget får du høre hele historien.

Nina Ratcliff har skrevet masteroppgave i kulturvitenskap om «Den Store Sedelighetssak».

Den store sedelighetssaken 1937/38 ved Nina Ratcliffe

• Onsdag 16. oktober