av Nettredaktør sist endret 2024-02-26T13:48:24+02:00
Bergen Strings er et nytt strykeinitiativ laget av Oddhild Louise Nyberg og Julia Palmer. Foruten å spille som en duo, spiller de også trio og kvartett.
Lørdag 2. mars 14:30
Hovedbiblioteket, Auditoriet
Program: Bohuslav Martinů - Three Madrigals

Martinů sine Tre Madrigaler ble skrevet i 1947, et år han tilbrakte mye sengeliggende, og komponerte nesten bare kammermusikk. De tre Madrigalene ble skrevet til søskenparet Joseph og Lilian Fuchs.

Inspirasjonen bak Martinů sitt stykke var engelske sangere, folkemusikk og folkedans fra Böhmen-Mähren, den pentatoniske skala, for ikke snakke om kjærligheten til instrumentene fiolin og bratsj.

Stykket ble skrevet som en hyllest til sitt hjemland Tsjekkia, etter at han måtte flykte til USA under 2. verdenskrig.

Konserten finner sted i Auditoriet på Bergen Offentlige Bibliotek og er gratis.

Biblioteksmusikken er ein Krapyl-konsertserie som går laurdagar i regi av nyMusikk Bergen. Desse laurdagane kan publikum få oppleva ny musikk, og i tillegg ta med ungane sine. Konsertane er ikkje såkalla barnekonsertar, men produksjonar som blir gjort tilgjengelege for både vaksne og barn, på eit klokkeslett som høver alle aldrar, og som ikkje har for høgt volum.
Musikken blir presentert rå og direkte til store og s

nyMusikk Krapyl: Biblioteksmusikken presenterer Bergen Strings

• Lørdag 2. mars
  • Hovedbiblioteket, Auditoriet
Program: Bohuslav Martinů - Three Madrigals

Konserten finner sted i Auditoriet på Bergen Offentlige Bibliotek og er gratis.

Musikken blir presentert rå og direkte til store og s