av Camilla Grindheim Larsen sist endret 2024-08-19T11:46:36+02:00
Foredrag med gravejournalist Odd Isungset om attentatet mot William Nygaard, koblingen til Salman Rushdie, og hvorfor saken enda ikke er oppklart.
Onsdag 4. september 18:00
Hovedbiblioteket, Amalies Hage
Riksadvokaten beordret i sommer gjenopptakelse av etterforskningen av drapsforsøket på William Nygaard. Hvorfor skjedde det, og hvorfor har ikke politiet maktet å løse denne 30 år gamle saken? Har frykten for å legge seg ut med Iran preget etterforskningen av attentatet på forlagssjefen i Aschehoug?

Gravejournalist og forfatter Odd Isungset har fulgt saken helt fra skuddene smalt i Dagaliveien. I bøker, TV-dokumentarer og nyhetsreportasjer har han avslørt en rekke polititabber. Det var hans arbeid som førte til at etterforskningen ble gjenopptatt i 2009, og som i neste omgang resulterte i at en iransk diplomat ble siktet i 2018. I sitt foredrag presenterer Isungset siste nytt om saken, kombinert med videoklipp fra hans reportasjereiser til Iran og Libanon, og hans intervjuer med Rushdie, Nygaard og de ansvarlige for etterforsknings-fadesen.

Odd Isungset er forfatter og journalist. Han har vært redaktør for TV-programmene Brennpunkt og Dokument 2, og har laget over 30 TV-dokumentarer. Som forfatter har han spesialisert seg på å granske hva politiet og politikerne gjorde, og kanskje mest ikke gjorde, etter drapsforsøket på William Nygaard i 1993. Isungset har fått Den store journalistprisen, Fritt Ords honnør og SKUP-diplom for sitt arbeid med denne saken.

Foto: John Trygve Tollefsen

Rushdie-saken og attentatet mot William Nygaard