Melville, Herman: Moby Dick (1851)

av Ragnhild Sæther sist endret 2017-01-31T14:06:41+02:00
Man kan få stor lyst til å streke under, kommentere og sitere. (Men ikke i bibliotekets eksemplarer!)
Herman Melville

Moby Dick

, 1851

Moby Dick kom ut første gang i 1851, og selv om den ikke ble svært anerkjent i samtiden, er den nå for lengst blitt en av de store romanene “alle har hørt om”.

Er det mulig å fortelle kort om denne romanen? Vel, den handler i alle fall om en fangstferd med skipet Pequod, hvor kaptein Akab etter hvert gir til kjenne at det egentlige målet er å jakte på, og drepe, den slu og onde Moby Dick. Historiens forteller er Ismael, og han har mye på hjertet, i tillegg til å fortelle om kaptein Akabs hensynsløse jakt på den hvite spermhvalen, som rått og brutalt bet av ham det ene beinet.

Dette er nok ikke en roman man leser og blir ferdig med på en helg. Ismael, og Herman Melville, er inntrengende og tålmodige i sin fortellerkunst. Begge har lest mye. Veldig mye.

Da tar det den tiden det tar. Heldigvis får vi noe hjelp i notene bakerst i boken, og i kapittel-overskriftene.

Man kan få stor lyst til å streke under, kommentere og sitere (ting man selvsagt ikke skal gjøre i bibliotekets eksemplarer). Kanskje er ikke alt like interessant? Vel, det er en av de fine tingene med bøker som kan leses flere ganger: Man gjenoppdager en del, ser kanskje noe nytt, eller finner kanskje et yndlings-kapittel, eller ti.

Hvordan det går til slutt? Hm, uten å ødelegge noens leseglede, må det være lov å si at det blir utrolig spennende på de siste sidene...og det er også viktig.

Oversatt av Daisy Schjelderup(1948) og Bjørn Alex Herrman (2009)

Himmelen se i nåde til oss alle - Presbyterianere såvel som Hedninger - for vi er alle på et eller annet vis skrekkelig forskrudd i hodet, og trenger sørgelig til reparasjon...