Vitenskapens historie

av Ragnhild Sæther sist endret 2020-11-16T14:35:26+02:00
Denne dokumentar-serien om vitenskapens historie er et ambisiøst prosjekt. Ikke perfekt, men interessant og livlig formidlet, og ikke minst spennende: Hvordan startet det hele? Hva har skjedd? Hvilke vitenskapelige krumspring har vi gjort?
Andrew Thompson; Alison Rooper; Nick Jordan

The Story of science : power, proof and passion

SF Norge, 2012, Norge

På vaskeseddelen står det at "Dette er fortellingen om hvordan historien skapte vitenskapen, hvordan vitenskapen skapte historien, og hvordan idéene som dukket opp skapte vår moderne verden."

Denne fortellingen prøver man å gi kjøtt og blod til ved å svare på disse spørsmålene:

1. What is out there?
2. What are we made of?
3. Where did we come from?
4. Can we control nature?
5. What is the secret of life?
6. Who are we?

Vi reiser kloden rundt, møter oppdagere, vitenskapsfolk og andre nysgjerrigperer, lærer om filosofiske, politiske og religiøse tankesett, opplever historiens gang hovedsakelig fra 1600-tallet og framover, men vi går også lengre tilbake i tid når vi for eksempel utforsker geologifagets utvikling.

Vi besøker små og store steder, ser på kunst, bøker og manuskripter, "deltar" i eksperimenter og demonstrasjoner, får handlingsforløp og hendelser gjengitt eller dramatisert, og ikke minst hører vi fagfolk fortelle om sine spesialfelt med entusiasme og store kunnskaper. Med jevne mellomrom kommer det også korte sammendrag som plottes inn i tidslinjen vår. Enkelt og pedagogisk.

Enkelte kommentatorer har nevnt at bruken av musikk noen ganger blir litt for mye av det gode. Det tenkte jeg ikke over før jeg leste kommentarene, men jeg er enig i at musikken brukes hyppig til å antyde spenningskurven, og at det nok kan bli litt svulstig til tider. Vel, hvorfor ikke? Effekten er kjent fra for eksempel actionfilmer, og de er jo spennende. Det er vitenskapens historie også.

En annen ting er at dette i stor grad er historien sett fra den vestlige verdens synsvinkel, og det nevnes ikke i "prosjektbeskrivelsen". Det hadde vært veldig spennende å lære mer om hvordan vitenskapens historie artet seg i andre kulturer og tradisjoner, og det burde vært med i større grad, synes jeg.

Det er mange veier til Rom sies det. Bøker, filmer, muséer fulle av gjenstander og funn fra tidlige tider, arkiver og bibliotek med sine bøker og skrifter, kunnskapsrike fagfolk som formidler det de vet videre til oss ... for å nevne noe. Fem TV-timer med vitenskapens historie er en av flere måter å lære om hvordan vi har kommet dit vi er i dag. Det er vel anvendte timer, og for dem som ønsker å finne ut mer om menneskenes vitenskapelige krumspring, har vi mange interessante bøker og filmer i hyllene våre.

Og nå som Forskningsdagene er over for i år, og festen er over for denne gang,
er det fristende å komme med et tips i dag også: På biblioteket har vi kunnskapsfest hele året.

Tilslutt:
BBC om tv-serien