Bli låner

Det er gratis og enkelt å få lånekort.
Lånekort kan du få både fysisk og digitalt

Alle som bor i Norge og er over 15 år, kan få nasjonalt lånekort som kan brukes ved biblioteker i hele landet. Lånere uten norsk ID-nummer kan få lokalt lånekort som er gyldig på Bergen Offentlige Bibliotek, men kan kun låne to medier om gangen.

Voksen / Adult

Fyll ut det elektroniske skjemaet eller last ned lånekortskjema under:

Lånekortskjema

Norsk: Lånekortskjema for voksne (pdf).
In English: Sign up-form for adults (pdf)

Du kan hente ditt nye lånekort på biblioteket. Ta med gyldig legitimasjon som inneholder personnummer og bilde, f.eks. pass, førerkort eller bankkort med bilde.

For å få lånekortet digitalt må du bekrefte din identitet via ID-porten.

Du kan reservere og fornye lånene dine selv på Mine sider.

Med lånekort og pin-kode kan du også bruke selvbetjeningsautomatene og publikums-pc. For å få lånekortet elektronisk på mobilen: last ned appen Bibliofil.

Barn / Child

Nedre aldersgrense for å få lånekort er 5 år. Barn under 15 år må ha skriftlig tillatelse fra foreldre eller foresatte.
Alle over 15 år må vise legitimasjon.

Lånekortskjema

Norsk: Lånekortskjema for barn (pdf)
In English:
Sign up-form for children (pdf)

Institusjoner

Skoler, barnehager, firma etc. kan opprette lånekort for sine ansatte til bruk der materialet skal anvendes i arbeidet. Det kan opprettes flere lånekort på samme institusjon. Lånereglementet gjelder også for denne kategorien lånere.

Opprettelse av lånekortet må være godkjent, underskrevet og stemplet av arbeidsgiver
• En person fra institusjonen må være ansvarlig for bruken av kortet
• Det er kun ansvarspersonen (den som skal bruke kortet) som kan opprette kortet
• Bruker må alltid ha kortet med når hjemlån ønskes. Flere på en arbeidsplass kan anvende samme kort, men den som er navngitt på kortet er ansvarlig for å orientere den som låner kortet om betingelsene knyttet til det
• Kortet skal kun benyttes til materiale som brukes på arbeidsplassen
• Endring av ansvarsperson må meldes biblioteket

Lånekortskjema

Lånekortskjema for andre institusjoner (pdf).

Bruk mobilen som lånekort