Prosjekter

Pågående prosjekter ved Bergen Offentlige Bibliotek / Ongoing projects at Bergen Public Library.

Pågående prosjekter

It all starts with a book

The Erasmus+ funded project «It all starts with a book» will focus on inclusion and preventing illiteracy through activities with literature.

During this project, we will create a booklet of different activities for adult learners with children from 0-6 years old and 7-12 years old. These will focus on inclusion and preventing illiteracy through activities with literature. These will also function as social arenas. As the title of the project says: it all starts with a book. Building activities around books that can bring joy and learning for adult learners and their children will be a central part of the project.

Kultur på spill – om spillkyndighet i bibliotek

Spill som kulturuttrykk er en viktig del av mange sin hverdag, og spilling har et bredt nedslagsfelt i hele befolking. Men hvor ofte blir det bevisst formidlet spill som kulturuttrykk? I forbindelse med prosjektet «Bibliotekenes spillpris – en pilot» erfarte vi at det å etablerere arenaer for samtale og formidling av spill, får frem nye tanker rundt mediet. Når publikum møter profesjonelle formidlere og spillutviklere i refleksjon og samtale, og ved at publikum får oppleve et bredt mangfold av spillopplevelser, tilegnes det en dypere forståelse av spillmediet. Dette kalles spillkyndighet.

Som bibliotek kan vi bli enda bedre på dette, og ved å etablere prosjektet «Kultur på spill - om spillkyndighet i bibliotek» skal vi bruker erfaringer fra tidligere prosjekt, men nå i større grad aktualisere norske spill og skape nye synergieffekter ved å sette spillformidlingen i andre og overraskende kontekster.

Prosjektet er støttet av NFI - Norsk filminstitutt.

Foto: Bergen Offentlige Bibliotek

Jakten på sannheten

Ungdom må i dag orientere seg i et utall avsendere med et mangfold av agendaer, med mål om å påvirke de unges meninger, holdninger og handlinger. Informasjonsstrømmen de utsettes for påvirker alt fra hva de spiser til hva de stemmer ved høstens valg.

Tenk.faktisk.no i samarbeid med Bergen Offentlige Bibliotek, har utviklet en interaktiv utstilling med utgangspunkt i et informasjonssamfunn preget av algoritmer, sosiale medier og kommersielle aktører. Utstillingsåpning er 24. august, 2023.

Les mer om prosjektet.

Ukrainian culture in Poznan and Bergen

Prosjektet er administrert i samarbeid med Biblioteka Raczynskich i Poznan, Polen og har fått tildelt midler fra The EEA and Norway Grants. Prosjektets mål er å rette søkelyset mot ukrainsk kultur gjennom arrangementer på biblioteket i Bergen og biblioteket i Poznan, samt å forsterke samarbeidet mellom disse to bibliotekene fremover. Gjennom gjensidige besøk skal vi lære av hverandres erfaringer rundt det å jobbe inkluderende og langsiktig med internasjonale brukergrupper.

Rothaugen tar over

Rothaugen tar over er et samarbeidsprosjekt med Rothaugen ungdomsskole. I skoleåret 2023/2024 skal niende trinn på Rothaugen (syv paralleller) ta over ungdomsrommet på Hovedbiblioteket, Urom, og fylle dette med aktiviteter, arrangementer og utstillinger. Ungdommene vil i tillegg til Urom ha tilgang til bibliotekets Bærekraftslab med teknisk utstyr i skaperverksted og lydstudio.

Prosjektet utforsker samarbeid skole - bibliotek, og ungdomsrommet som samskapingsarena. Prosjektet er finansiert av Nasjonalbiblioteket.

Bøkenes kretsløp

Bøkenes kretsløp er en serie med kortfilmer finansiert av Nasjonalbiblioteket. Bergen, Stavanger og Bærum samarbeider om å produsere korte guider til bøkenes liv i byen.

I Bergen sin episode skal formidler Marie Amdam besøke og snakke med andre litteraturaktører og diskutere prosessen fra idé til bok for å utforske hva som skjer før bøkene ankommer bibliotekets hyller.

Connect://able

Bergen Public Library partners with forward-thinking organisations in a new Erasmus+ project called Connect://able.

Modernization and interior design of the Krasinski Palace

Bergen Public Library and The National Library of Poland are partners in a project to secure modernization and conservation of Krasinski Palace (Warzaw).

Rom for møter

Samarbeidsprosjekt om mangfold og inkludering.