av Arild Ness sist endret 2024-02-16T11:06:17+02:00
VELG BELG er et spontant ensemble som består av Sergej Tchirkov (trekkspill) og Anders Hannevold (organetto portativo), som du kan lese litt om nedenfor
Lørdag 17. februar 14:30
Hovedbiblioteket, Auditoriet

«JEG ER GLAD FOR AT TREKKESPILLET IKKE ER SOM NOE ANNET INSTRUMENT» – sa Sergej i et intervju i 2020. Og det er vi også.

Sergej har en sterk interesse for samtidsmusikk og har urfremført rundt 300 verk for akkordeon. Sergej har opptrådt med ledende europeiske orkestre, har undervist samtidsmusikk ved Tsjaikobskij konservatoriet i Moskva og gjesteundervist ved høgskoler og universiteter for musikk i Zürich, Genève, Luzern, Oslo, Gøteborg, Astana og Kuopio. I dag jobber han som stipendiat i kunstnerisk utviklingsarbeid ved Universitetet i Bergen, Fakultet for kunst, musikk og design, Griegakademiet.

Anders Hannevold er samtidsmusikkomponist, klassisk pianist og musikkpedagog, for tiden bosatt i Bergen, hvor han er utdannet ved Griegakademiets komposisjonslinje. Han har også studert japansk estetisk filosofi, folkemusikk og samtidsmusikk ved Kyoto City University of the Arts med ass. prof. Nakamura Noriko, og klassisk piano ved Barratt Due musikkinstitutt med prof. Einar Steen-Nøkleberg.

Som komponist har Anders skrevet for verdenskjente artister og ensembler som Stuttgart Neue Vocalsolisten, Fukuhara Sawako og Ermis Theodorakis.

Facebookarrangement

nyMusikk Krapyl: Biblioteksmusikken presenterer Velg Belg!

• Lørdag 17. februar
  • Hovedbiblioteket, Auditoriet