av EON sist endret 2024-05-23T12:42:15+02:00
Max Rook var en av de mest brutale torturistene som opererte i kjelleren på Gestapohuset i Veiten. Etter krigen ble han dømt til døden. Var Max Rook et monster og et udyr slik mange så på ham i ettertid?
Onsdag 25. september 18:00
Hovedbiblioteket, Auditoriet

Max Rook var en tyskfødt murer som var med og bygget Telegrafen i Bergen sentrum. Rook var født i Tyskland, men kom som arbeidsinnvandrer til Norge i 1913. Han etablerte seg med kone og barn og ble norsk statsborger i 1928. Da tyskerne kom 9. april 1940, ble han utestengt fra norske arbeidsplasser. Rook begynte som tolk hos det tyske sikkerhetspolitiet i Veiten 3. Her utviklet han seg til en brutal torturist i møte med norske motstandsfolk. Etter krigen ble han dømt til døden. Var Max Rook et monster og et udyr slik mange så på ham i ettertid? Kristin Aalen har gått gjennom landssvikmappen til Rook og hentet minner fra hans etterkommere. Hvordan kan et helt vanlig menneske begå grufulle handlinger?

Kristin Aalen er tidligere kulturjournalist og livssynsmedarbeider i NRK-P2 (1987-1997) og kulturjournalist i Stavanger Aftenblad. Hun arbeider nå som frilansjournalist, særlig innenfor film- og teaterkritikk. Boken om Max Rook kommer i høst. Foto: Marie von Krogh.

Torturisten. Max Rook – murer, tolk og dødsdømt etter krigen. Ved Kristin Aalen.

• Onsdag 25. september
  • Hovedbiblioteket, Auditoriet