av Lene Olszeth sist endret 2019-02-04T09:21:26+01:00
Det rumler i magen, foten din sover og armen din klør på et helt vilkårlig sted. Og så snakker noen om hvordan du puster inn og ut, plutselig klarer du ikke slutte å tenke på hvordan du puster. Det skjer mye i kroppen vi ikke er klar over, og noen av de tingene vi blir klar over er så rare at de er vanskelige å slutte å tenke på. Hvordan kan du egentlig vite om kroppen din er helt vanlig? Kanskje bøkene har svaret?

Stamceller : kroppens superheltar (Øystein Runde, 2017)

Dette er en oversiktlig og underholdende faktabok i tegneserieformat, om alle cellene i kroppen din. Noen av disse er stamceller, og disse vil bli veldig viktige i fremtiden.

Boken svarer blant annet på: Kan man ta huden fra kinnet til en mus og lage helt nye mus?

En reise inn i kroppen (Steve Parker, 2018)

Denne fargerike boken forteller om alt det rare kroppen din gjør. Utforsk både det du visste kroppen din gjorde, og alle tingene som før nå var holdt hemmelig for deg.

Boken svarer blant annet på: Hvordan beveger maten seg gjennom kroppen?

Hva skjer i kroppen din? (John Farndon, 2017)

Veldig mye skjer i kroppen vår uten at vi tenker over det. Denne boken ser nærmere på alle disse prosessene, og har ordforklaringer bakerst.

Boken svarer blant annet på: Hvorfor er blod rødt?

Alle har en bakside (Anna Fiske, 2014)

Dette er en bok om kropp som er enkel å forstå, og som oppfordrer deg til å tenke på kroppen din. Mange helt forskjellige kropper vises frem, og temaer som hår, hud, fordøyelse og hygiene besøkes på en underholdende måte. For 4–110 år.

Boken svarer blant annet på: Hvordan utvikler kroppen seg når man blir eldre?

Hårete fakta (Ingelin Røssland, 2018)

Hår er noe av det rareste og fineste vi har på kroppen, og mange av oss bruker mye tid på å fikse og trikse. I denne lettleste boken får du mange snedig fakta og kan lese om hvordan hår har endret seg gjennom historien.

Boken svarer blant annet på: Hvor er det hår gror, og ikke gror?

Ikke nok faktabøker om kroppen? Her er en til: https://bergenbibliotek.no/barn/tips-og-nytt/kroppsfokus-101

Og hvordan hadde det vært å ha et liv uten en kropp