av Gunnbjørg Johannesen sist endret 2024-03-04T14:14:33+02:00
  • Forfattersamtale med Sumaya Jirde Ali
  • 2024-04-25T18:00:00+02:00
  • 2024-04-25T19:00:00+02:00
  • Sumaya Jirde Ali (f. 1997) er en norsk-somalisk samfunnsdebattant, litteraturkritiker, dramatiker, forfatter og poet. Med et personlig blikk, og en betydningsfull stemme, løfter hun frem sentrale spørsmål om hvordan rasisme virker og hva den fører til. Hennes femte utgivelse "Et liv i redningsvest" er dagboksopptegnelser om norsk rasisme, og den ble utgitt på Cappelen Damm i 2023.
Torsdag 25. april 18:00
Ny-Krohnborg fellesbibliotek

45662022

Hvordan virker rasisme og hva kan den føre til?

Et liv i redningsvest" er skrevet i en retrospektiv form, hvor forfatteren samtaler med sitt yngre jeg, og tekstene åpner opp for viktige refleksjoner:

jeg finnes her

midt i dette forsøket

på å forklare, forsvare og forhandle,

finnes jeg

og jeg vil bare si en ting:

rasisme er ran

Kveldens samtale ledes av Idun Vik, som er kunstnerisk leder for Cornerstone og Bergen Dramatikkfestival. Jirde Ali og Vik har tidligere samarbeidet rundt forestillingen " Havet tar det det ikke gir" som spilte på DNS i 2022, i samproduksjon med Cornerstone. Dette var Jirde Alis debut som dramatiker, Vik var dramaturg og initativtager.

Forfattersamtale med Sumaya Jirde Ali

• Torsdag 25. april
  • Ny-Krohnborg fellesbibliotek

Hvordan virker rasisme og hva kan den føre til?

jeg finnes her

midt i dette forsøket

på å forklare, forsvare og forhandle,

finnes jeg