Barnas bokpris 2023 - informasjon til lærere

Som juryklasse for Barnas Bokpris får klassen lese fire av de beste bøkene fra fjoråret og stemme frem sin favoritt. Vinneren av Barnas bokpris 2023 kåres i januar i 2024.

Prisens gang

Pangstart!

Alle juryeklasseravtaler Pangstart på sitt lokale bibliotek. Her vil bibliotekets formidler fortelle om prisen og de nominerte bøkene. Dette avtales med ansvarspersonen på bydelsbiblioteket, kontaktinformasjon finns lenger nede.

Leseperiode

I september, oktober og november er det fokus på å lese og sette seg inn i bøkene. Biblioteket er opptatt av leseopplevelsene og lesegleden. Derfor har vi utarbeidet lærerressurser som dere kan laste ned til hver bok, og digitale lesekvisser som barna kan svare på individuelt. Lærere har metodefrihet i Barnas bokpris, og kan bruke disse oppleggene slik dere ønsker. Send gjerne tilbakemeldinger til bokpris@bergenbibliotek.no underveis.

Utforming av trofè

Juryklassene får være med å påvirke hvordan vinnertrofeet vil se ut.

I siste halvdel av oktober vil vi sende ut en oppgave i trofèdesign. Vi skal ha inn en ny designer i år som vil innvirke på prosessen. Elevene bes om å utforme et forslag i form av en plantegning eller en modell. Det er strålende om dere vil involvere lærer i kunst og håndverk slik at vi kan få bidrag i forskjellige former. Dere kan levere ett felles forslag, eller individuelt fra hver elev.

Avstemning

Selve avstemningen vil skje i desember og dere får mulighet til å stemme i hele uke 48.

Kåringen av Barnas bokpris 2023

Det blir direktesendt kåring på Youtube 17. januar 10:30. Vi planlegger for en morsom og nervepirrende direktesendt festsending som alle juryklassene må få med seg! I sendingen blir det underholdende innslag fra forfatterne, og til slutt kåres vinneren av Barnas Bokpris 2023. Vi legger opp sendingen slik at den blir interessant for hele mellomtrinnet, også de som ikke har lest bøkene. Derfor håper vi at dere vil oppfordre kolleger til å la sine grupper se sendingen.

Tilgang på bøkene

Klassen kan få lese bøkene enten som bok eller lydbok. Dere får låne nok papirbøker til at alle elevene kan ha hver sin bok i hele perioden. Bøkene hentes på biblioteket skolen sokner til og skal være klare til henting i månedsskiftet. Dere avtaler med kontaktperson på bydelsbiblioteket, henting kan gjerne kombineres med Kick off.

Ingen av titlene finnes som fysiske lydbøker. Om dere har barn i gruppen som har rett på lydbøker fra NLB, er det lurt om dere melder inn behov til dem alt nå. Om dere har barn i gruppen som trenger lydbøker, men som ikke har rett på bøker fra NLB, gjør vi det vi kan for å tilgjengeliggjøre bøkene i Bookbites. Budsjettene er begrenset, så for å sikre at juryen får låne vil vi gjerne ha melding på bokpris@bergenbibliotek.no om når deres elever kommer til å låne så vi kan frigjøre lisenser.

Vi anbefaler også at dere leser minst en av bøkene høyt for elevene.

Lesekvisser

Kvissene kan brukes etter at en bok er ferdig lest, eller som oppfriskning før dere skal stemme. NB: Noen av spørsmålene innholder spoilere.

Kontaktpersoner på bydelsbibliotekene

Hovedbiblioteket: bokpris@bergenbibliotek.no

Fana og Ytrebygda: siri.hagen@bergen.kommune.no

Laksevåg: odajohnsen.longvanes@bergen.kommune.no